Acest articol este scris după etapa de realizare a instrumentelor de evaluare și testarea lor incipientă în cadrul proiectului AVANGARDE. Face parte din setul Resurse tematice TSPO pentru evaluare și planuri de formare (A1.1) și are scopul de a împărtăși către evaluatori, consilieri, angajatori și publicul larg modul în care principiile de dezvoltare durabilă și DNSH (Do No Significant Harm) pot fi incluse încă din faza de proiectare a instrumentelor de evaluare și a planurilor de formare.
Mesajul central: digitalizarea și sustenabilitatea nu sunt domenii separate – ele se completează. Evaluarea competențelor digitale trebuie să includă și o dimensiune verde.
De ce am ales să integrăm sustenabilitatea?
Digitalizarea aduce oportunități, dar și riscuri: consum de energie, generarea de deșeuri electronice, utilizarea necritică a resurselor. În același timp, ea poate fi un motor al tranziției verzi.
În cadrul AVANGARDE, am vrut ca instrumentele de evaluare și planurile de formare să reflecte aceste realități. De aceea am inclus referințe la eficiență energetică, utilizare responsabilă a resurselor digitale și integrarea competențelor verzi în procesele de învățare.
Cum am procedat concret?
Am folosit matricea DigComp–TSPO pentru a corela competențele digitale cu principiile de dezvoltare durabilă și DNSH.
Exemple:
| Competență DigComp | Principiu TSPO | Cum se reflectă în instrument |
| 1.3 Gestionarea datelor și conținutului digital | Dezvoltare durabilă / DNSH | Itemii cer participanților să compare soluții de stocare digitală în funcție de consumul de resurse și impactul asupra mediului. |
| 4.4 Protecția mediului | Economie verde | Itemii verifică dacă participanții recunosc impactul utilizării dispozitivelor și pot identifica soluții digitale mai ecologice. |
| 5.3 Utilizarea creativă a tehnologiilor digitale | Locuri de muncă verzi | Itemii pun participanții în situația de a propune soluții digitale inovative pentru reducerea consumului de energie sau pentru reciclare. |
Astfel, sustenabilitatea nu este doar un capitol separat, ci o dimensiune integrată în fiecare arie de competență.
Ce am învățat în etapa de testare?
- Participanții au fost surprinși să vadă că o evaluare digitală poate include întrebări despre mediu și economie verde – reacția a fost pozitivă, crescând relevanța evaluării.
- Evaluatorii au recunoscut că acest tip de itemi îi ajută pe participanți să înțeleagă conexiunea dintre tehnologie și responsabilitatea ecologică.
- Am descoperit că sectorul CAEN 14 (textile) este foarte receptiv la teme de economie circulară, CAEN 46 (comerț) la eficiența logistică prin digitalizare, iar CAEN 86 (sănătate) la utilizarea responsabilă a resurselor digitale în procesele medicale.
Lecțiile pentru alții
- Pentru evaluatori și consilieri – integrarea temelor verzi în itemi și planuri de formare face evaluarea mai actuală și mai ancorată în realitatea europeană.
- Pentru angajatori – planurile de formare care includ competențe verzi pregătesc angajați pentru tranziția către locuri de muncă sustenabile.
- Pentru publicul larg – digitalizarea poate fi un aliat al mediului, dacă este folosită responsabil.
Relevanța pentru sustenabilitate
Prin integrarea dezvoltării durabile și a principiului DNSH în evaluare și formare, proiectul AVANGARDE contribuie la:
- reducerea riscului ca digitalizarea să creeze daune mediului;
- promovarea economiei verzi în trei sectoare esențiale (textile, comerț, sănătate);
- formarea unei forțe de muncă care înțelege legătura dintre competențe digitale și responsabilitatea față de resurse.
Viitorul este digital. Ești pregătit? Înscrie-te la cursurile gratuite AVANGARDE și descoperă cum tehnologia îți poate deschide noi oportunități.
Pentru mai multe detalii, scrie-ne la avangarde.adds@gmail.com și urmărește pagina de Facebook pentru ultimele noutăți.
Tehnologia nu așteaptă. Nici tu nu ar trebui.
